De Business X-Factor
Als je diep van binnen weet wat je waard bent en er helemaal voor gaat –je niet terugtrekt en niet opgeeft– dan zal je heel wat mensen verbazen. Bob Dylan
Henkjan’s verhaal gaat over reputatie, oftewel de optelsom van performance, gedrag en communicatie. Hij vertelt over het belang van balans in het leven. Onderwerpen die aan bod komen zijn: talent, passie, authenticiteit, identiteit, imago, consistentie, trots, betrokkenheid, enthousiasme, ambitie, positiviteit, zelfvertrouwen, oftewel de X-Factor en dwingt je het beste uit jezelf te halen en geen genoegen meer te nemen met resultaten waar je niet honderd procent tevreden over bent.
Een niet gemotiveerde medewerker kost een organisatie heel veel geld. De lessen die je meekrijgt van Henkjan zorgen ervoor dat motivatie als vanzelf bij de hele organisatie leeft.
Aan de hand van vele tips en voorbeelden uit het entertainmentvak laat Henkjan zien hoe je je eigen weg naar persoonlijk succes kunt vinden en je dromen kunt verwezenlijken. Door de interactie met de zaal en de vele voorbeelden uit zeer herkenbare situaties en anekdotes inspireert Henkjan iedereen om doelen te stellen, doelen te halen en uiteindelijk succesvol te worden.
Succes overkomt je niet, het is je eigen keuze! Want uiteindelijk ben jij de enige regisseur van je eigen leven! Of, zoals Isabel Allende het zo mooi verwoordde:
“You are the storyteller of your own life, and you can create your own legend or not.”
Omarm Disruptie
Naast het helpen van mensen om bewust te zijn van hun talenten en het beste uit zichzelf te halen met de Business X-Factor, heeft provocerend inspirator Henkjan Smits een boeiend verhaal dat je wakker schudt voor de ontwrichting die, volgens Smits, bij alle branches voor de deur staat. Hij laat zijn toehoorders zien wat er fout is gegaan in de muziekindustrie in de jaren negentig en neemt zijn publiek mee door de gevolgen van de veranderende consumptie. Aan de hand van vele tips en bekende voorbeelden uit industrieën die reeds ontwricht worden, laat Henkjan overduidelijk zien hoe je klaar kan zijn voor de disruptie in jouw branche, ten gevolge van exponentiële groei van technologieën, of beter nog er juist voor openstaan en daarmee proactief winnen van je concurrentie.
The retailer is a rockstar
Nederlandse winkeliers worden harder getroffen door de economische malaise dan hun collega’s in de meeste andere Europese landen. Dat meldde het CBS in 2013.
Ongeveer 10 miljoen Nederlanders winkelen op internet. De meerderheid van de e-shoppers koopt uitsluitend nieuwe producten. Branches die vooral te lijden hebben onder online-verkoop zijn kleding-, doe-het-zelfwinkels en interieurzaken. Maar ook verkopers van voedings- en genotmiddelen zien de rol van onlineverkoop vergroten.
De omzet van de Nederlandse detailhandel is met ruim 3 procent gedaald in de eerste drie maanden van 2013. De hoeveelheid verkochte artikelen nam met 6 procent af. Dat is de sterkste daling sinds 1994. De prijsstijging van 2,5 procent was niet voldoende om dat op te vangen. Het CBS wijst op het historisch lage consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal, maar stelt dat dit de slechte prestaties van de detailhandel niet geheel kan verklaren.
Volgens Buitengewoon Hoogleraar bij de RSM Erasmus Universiteit Cor Molenaar zijn er vijf bedreigingen voor de winkel
- Het aantal internetverkopen neemt toe
- Internet heeft invloed op het hele koopproces
- Winkellocaties zijn niet meer aantrekkelijk
- Het businessmodel staat onder druk
- De manier van samenwerken is verouderd .
Toch wordt nog steeds 80% verkocht via winkels versus 20% online.
In een lezing van 60 minuten inspireert Henkjan op een passievolle manier winkeliers om de verkoop op een totaal andere manier te omarmen. De functie van de winkel moet volgens Smits geïntegreerd worden met de mogelijkheden die de hedendaagse technologie bieden. Aan de hand van vele voorbeelden uit de muziekindustrie en de retailwereld maakt Henkjan zijn verhaal duidelijk voor elke toehoorder. Door een andere benadering van de winkelvloer zal het werkplezier in de winkel verhogen. Dit levert gelukkig winkelpersoneel op, dat volledig in zijn kracht staat, waardoor de X Factor van de winkel gezien wordt. Klanten zullen zich als fans van de winkel manifesteren en de omzet zal verhogen.
De klant is koning? Natuurlijk! Maar voor de continuïteit van de winkel is de klant als fan veel belangrijker. Fans zijn trouw. Die persoonlijke noot is essentieel om de vijf bedreigingen het hoofd te kunnen bieden en volgend jaar een winkel te hebben “waar ze met de benen uithangen”…
Heeft u een winkeliersvereniging, franchiseorganisatie of bent u gewoon geïnteresseerd in het nieuwe winkelen, neem dan contact op voor uw event.